************************************************************************************

teringat masa peristiwa dulu....


Dah jadi lumrah bulan Disember aka cuti skolah mesti ada kenduri sana sini.....nasik minyok....lemak pun bertambah.......tak makang rugi pulok...hahahaha....bak kata sek-sek muda...musim mengawan..... bila tengok orang kawin teringat ler zaman dedulu masa ibu kawin...muka bebudak jer almaklumlah ibu kawin pada umur 23 tahun dan papa pada 24 tahun, kira2 pada zaman 90an tu kira muda lah....one thing kalu kawin muda nih, bila anak umur dah 50 tahun anak pun dah 25 tahun, so kira muda la kan kalu nak dapat menantu...seronok tengok je bebudak zaman skang kawin, macam2 ada...dedulu dah lah takde internet jadi tak banyak pilihan..ler nih belambok cari pitih jer...masa zamang ibu dulu we telor jer tp le nih mcm2 kalu pengantin takdok pitih pengsan .. dah lah belanja mahal, buah tangan tuk tetamu pung boleh tahan jugoklah....paling2 gula2 5 biji dan souvenir......tak tau lah 15 tahun akan datang.....huhuhu...alahai terkenang weh....



ni ibu terpaksa dok semeja ngan pengantin sebab keluarga pengantin pompuan malu nak makang adap2...org ganu memang gitu malu konong...dok biasa baru leh nih sek2 ganu reti wak gini, kalu dulu timbang rambang jer..asal nikoh...tp masa ibu kawin dulu ibu dah buat makan adap2 nih....blah kuarga papa malu...cam nih la...itu yang teringat masa kawin dulu tuh...
ni sumer sek2 anok dara....nok amik berkat kot....
itulah dia pengantin...leman nama dia atau nama sebenar sulaiman, dia sepupu ibu yang ker brapa puluh ntah...pasangannya dokdang nak tanya nama kira dok ingaklah....nak wat guaner...

ler nih org ganu reti doh berarak gini.....sejak semenjak ramai yang bekerja di pantai barat....tulah ibu cakap org ganu nih sempoi....... sebenor leman nih nikoh doh, hok nih kira nyambuk natu lah.....2 hari lepas raya aji 2009 baru nih....

ni pulok gambar kak ain bertunang, amboi senyum sampai telinga....si ibu lelaki berbaju merah dan yang senyum sama lebar tuh si kak ku...mak lang aka rosmawati....diapit pulak oleh 2 nenda ain....

kek nih paling ibu suka....cantik sehingga rasa takmau bagi pada pihak lelaki.....hahahaha....

hai ibu suka inteprem sek2 muda nak bergambar, kira nak sporting ngan depa la......

ni dia tukang pasang pelamin.....import dari puncak alam...sampai la nih tak terima payment lagi.....huahahahaha......

wah....the dara's and mak dara........

prasan.....bukan apa masa ibu kawin dulu tak de pelamin camnih cuma tirai biasa jer...skang nih bertunang pun dah cam kawin....klas gituh...lagi pun saja ler nak bergambar pelamin yang papa buat....

gatai noh.....sarung cincin batal mandi wajib....hahahhaha.......

tulah sepanjang disember lenguh gi kenduri...nih pulak farah aka khairunisa, nak sedara papa....si abang teruna yang udah berusia jugak la lam 40an gituh....si pompuan baru 26...kisahnya memula tak suka pastu....abang pujuk suka lah pulok......pujuk2 sayang, hai abang dah idup 40 thn kalu x pandai pujuk si dara muda.....dok saboh ........puji skit2 layu ler.....bawak naik keta merdz diam ler tuh...

dan akhir skali pengantin baruuu senantiasa.....masing2 begitu jelita dan rupawan....yang paling best tang perut........nipis giler.....muka pun panjang jer....bak kata budak skang nerd jer......skang alamak sama bulat dan sama berat.......
gitulah alkisah di bulan disember.......bulan banjir, bulan kawin, bulan cuti skolah dan pengakhir bulan.....



0 comments: